Hvordan reagerer du mentalt, når du bliver udsat for en sportsskade? Ikke to mennesker reagerer ens, og alligevel er der følelser, som går igen.

I vores nye bog ”Klog af skade kommer tæt på en lang række idrætsudøveres mentale oplevelser af skadesforløb, og her melder sig 3 mentale udfordringer, som du bør kende, hvis du gerne vil være en sportsudøver, der er så seriøs, at du også er udstyret med en skadesbevidsthed.

1) Kampen med bekymringerne

Er du typen, som har en tendens til at forvente ulykker og tror, at ting vil gå galt, så kan bekymringen meget nemt ramme dig, når du bliver udsat for en sportsskade. Din spontane reaktion er ikke, at ”det skal nok blive godt igen”. Tværtimod kan du blive ramt af frygt for, at det aldrig bliver godt igen, og du misser vigtige konkurrencer og måske endda frygter for din sportskarriere.

Er der hjælp? Ja! Men, tro ikke, at du kan slippe af med dine bekymringer. Det kan blot forstærke dem, hvis du kræver, at de skal forsvinde. Men du kan hjælpe dig selv ved at have øje for, at det ”bare” er følelser. Bekymringerne er ikke nødvendigvis udtryk for ’sandheden’ om din skade. Gennem selvrefleksion og ved at holde din bekymring ud i strakt arm, kan du lære at finde større ro og give dig selv et mentalt pusterum midt i skadesforløbet.

2) Isolation fra fællesskabet

For mange idrætsudøvere – både på absolut topplan og helt almindeligt fritidsniveau – er sporten forbundet med fællesskab. Det er ikke bare fysisk udfoldelse og konkurrence. Sporten er også dit fællesskab. Når sportsskaden rammer, så er der risiko for, at isolationen også rammer. Du kan ikke længere træne og deltage i kamp. Du er sat uden for fælleskabet.

I ”Klog af skade” er der flere gode råd til at håndtere, og til en vis grad eliminere, isolationen fra fællesskabet. Tidligere landstræner i håndbold, Ulrik Wilbek, kommer med den anbefaling, at klubber og trænere sørger for at skadede spillere forbliver en del af fællesskabet. De skal fortsat komme til træning og have betydningsfulde opgaver. Flemming Povlsen, tidligere fodboldstjerne, fortæller i vores bog, hvordan han tog sin motionscykel med op på træningsbanen i Borussia Dortmund, da han anden gang blev ramt af en slem knæskade. På cyklen var han en del af fællesskabet.

3) Tab af identitet

Måske er det først, når du bliver skadet, at du finder ud af, hvor meget sport egentlig betyder for dig. Selv om du måske kun spiller badminton på motionsplan to gange om ugen eller løbetræner efter endt arbejdsdag, så kan sportsudøvelsen være en væsentlig del af både dit velbefindende og din identitet. Når skaden rammer, rammes du derfor også på din identitet.

I ”Klog af skade” kan du bl.a. komme tæt på den tidligere ishockeyspiller, Simon Dalsgaard, som blev ramt af svære skader og måtte indstille karrieren. Han tabte sporten, og han tabte sin identitet. Det samme gjorde kuglestøderen og den nuværende folketingspolitiker Joachim B. Olsen, inden han fandt den igen. Idrætspsykologer peger på mentale redskaber, som kan modvirke identitetstab, bl.a. det at få øje på sig selv som andet end sportsmand eller sportskvinde.  Det kan være andre fritidsinteresser, venner og familie, som det er tid til at dyrke.

Du kan købe bogen

Er du nysgerrig på mere viden om skadens mentale sider, kan du bestille bogen ”Klog af skade” direkte på forlagets hjemmeside:

http://www.turbineforlaget.dk/shop/hobbyboeger/sport/klog-af-skade/

Du kan også bestille et signeret eksemplar hos os ved at skrive til ta@asbjornborberg.dk

Bogen er på 184 sider og koster kr. 249,95 + forsendelse.