Den digitale gartner

I går blev jeg digital fra inderst til yderst. Jeg var nemlig med på en ufattelig spændende konference om digitalisering, som en af vores kunder arrangerede.

Og hvorfor er det så lige interessant for mig? spørger du måske.

Lad mig referere en af dagens oplægsholdere, Claus Kjeldsen, direktør ved Institut for Fremtidsforskning og en af landets digitale kanoner:

”Digitalisering forandrer verden, markedet og din virksomhed. Det er ikke et spørgsmål, om det sker – kun om hvornår og hvordan.”

Manden har helt sikkert ret, og landets kloge digitaliserings-folk er overbeviste om, at virksomheder skal til at agere helt anderledes, end de er vante til. Kunder og markeder forandrer sig. De vil have andre varer i morgen, end dem de får i dag.

Smag for viden

Men hvor skal man begynde, og hvor skal man slutte? Digitalisering kan meget nemt blive fluffy og svæve rundt i en eller anden ubegribelig sky.

En af vores nye kunder er et rigtig godt og jordnært eksempel. T.H. Skov Larsen er en ganske almindelig anlægsgartnervirksomhed placeret i Odense. De driver en god forretning og formår at skabe vækst år efter år. Og så er de alligevel ikke så almindelige. De er nemlig ikke kun dygtige til at anlægge haver, servicere parkanlæg og kirkegårde.
Skærmbillede 2016-11-04 kl. 12.56.21

Gartnervirksomheden har også øje for nye måder at møde deres kunder på. De vil ikke kun levere flot håndværk. Nu vil de også til at dele ud af deres viden i stor stil. De går i gang med at skrive ”gode råd” og optage små film og vise billeder på forskellige sociale platforme, hvor de deler ud af deres viden. Og de frygter ikke engang, at de underminerer deres egen forretning.

Jeg spurgte Marianne Larsen, deres direktør om motivationen:

”Vi skal hele tiden se på, hvordan vi kan udvikle vores forretning og komme i dialog med nuværende og nye kunder. Når vi giver gode råd til havearbejdet, er det fordi det er en værdifuld og relevant måde for os at give noget ekstra til vores kunder. De skal nok komme til os, hvis de har brug for vores assistance.”

I hver eneste virksomhed, i hver eneste branche er der nye og spændende måder at få skabt stærkere kunderelationer på. Digitaliseringen kan i mange tilfælde være et middel til at skabe stærkere forbindelser til dem, som du gerne vil tale med.

Hvis du er nysgerrig på, hvordan du i endnu højere grad end nu kan styrke din forretning ved at sætte jeres viden i spil, er jeg klar til en spændende snak med dig på t 3152 4290.