Du har det gode produkt. Du kan ganske givet også fortælle om dets tekniske fortræffeligheder i timevis, hvis det skal være. Men det skal det ikke. For ved du hvad? Det er faktisk oftest rasende uinteressant at høre om dimser og teknik.

Alt det, som du synes er helt nødvendig viden om dit fantastiske produkt, kan du godt regne med er både unødvendig og kedsommelig viden for modtageren. Med mindre du kan bevæge dig over i hans eller hendes sted og stille spørgsmålet:

Hvad skal jeg bruge det til?

Det handler om identifikation. Endnu et af de journalistiske nyhedskriterier, som du skal have i baghovedet, hvis du vil opnå synlighed i medierne gennem målrettet pressearbejde. Og vi taler ikke om, at du finder en kunde, som siger “åhh” og “ihh” om dit produkt og overdynger det med superlativer.

Den canadiske husmor

En af dem, som har vist vejen for, hvordan man kobler identifikation med produkter, er Apples grundlægger Steve Jobs. Et var, at han ønskede at skabe et såkaldt “intuitivt design”, som var kreeret til, at en midaldrende canadisk husmor kunne forstå produktet (et billede Jobs selv brugte).

Noget andet var, at Steve Jobs ejede en formidabel evne til i sine præsentationer af Apples produkter at bygge det op med tårnhøj identifikationsværdi. Det handlede ikke om, hvor teknisk raffineret den nye iPhone eller iPod var, men om hvordan man som mulig køber kan identificere sig med brugen af produktet.

 

 

Steve JobsKan jeg identificere mig med det, du sælger?

Når du kigger på dine produkter, jeres ydelser og virksomhed som helhed med henblik på en mulig presseomtale, gør det ikke noget, at du krænger din indre Steve Jobs lidt ud. I det ligger, at du får indkredset, hvordan du får andre til at identificere sig med det, du sælger.

 

Hvis du vil se, hvordan Steve Jobs præsenterede Apples produkter med identifikation for øje, så finder du et eksempel her:

https://www.youtube.com/watch?v=uvsuAZFem88

 

Vil du høre nærmere om, hvordan jeg kommer til at identificere mig med dit produkt, er du velkommen til at kontakte mig: t. 2219 8945