Det er ikke få gange gennem årene, at jeg har været ved at rive håret af mig selv, efter jeg har banket på hos fru redaktør på dagbladet eller hr. journalist på tv-kanalen.

I hænderne har jeg den bedste og mest oplagte historie om en virksomhed, som står med et epokegørende produkt. Relevant, aktuelt og skåret lige til det pågældende medie.

Jeg har en journalist i røret, som fanger interesse. Han vil meget gerne kigge på historien. Men han kan selvfølgelig ikke love noget.

Og nej selvfølgelig ikke – det er jo ikke en annonceplads, som jeg køber. Mit ærinde er at præsentere en hamrende god historie, som skal berige mediets læsere eller seere. Nu er det bare med at få pressemeddelelsen sendt afsted.

Men ak ak…

Så er det blot at vente i spænding. Der går en dag, der går to dage, der går en uge. Nogle journalister er venlige og melder tilbage, at historien er god, men ikke lige passer ind i de aktuelle planer. Andre journalister er så travlt optaget, at de ikke når at svare.

Om det er irriterende? Ja, i den grad da! Om der er noget at gøre ved det? Nej, ikke en hujende skid…

Og dog: jeg ved – på trods af afvisningen – at jeg står med en god historie. Derfor er det eneste, som jeg ikke må gøre at resignere. Det bedste er at få vakt min sportens kampgejst: jeg vil lykkes med den historie!

Redaktion eller salgsafdeling

Det kan være, at der skal forsøges med endnu et opkald eller en mail til journalisten, som i første omgang har takket nej. Det kræver blot, at jeg har noget mere eller noget andet med i hånden. Det værste jeg kan gøre er at forstyrre uden at have nyt at bidrage med.

Det kan også vær at det næste kløgtige træk er at gå direkte til et nyt medie, finde den næste oplagte journalist til historien og så ellers være klar til at gentage successen. Hvis du ikke har erfaring med pressearbejde, så kan jeg godt afsløre, at det nu er fristende at skrue en tand op for de gode salgsargumenter.

Skærmbillede 2016-08-30 kl. 16.40.01

Men drop det! Hvis der er noget, som slukker alt lys i øjnene på den journalist, som du ikke kan se i din telefon, så er det lange salgstaler. Journalister sidder på redaktioner, ikke i salgsafdelinger. De bliver så glade, når du forstår deres afsæt og udelukkende er optaget af at servere en god historie.

Kom med den opskrift!

Der er skrevet og sagt meget om, hvordan man lykkes med at komme igennem med sine historier. Hvis du læste det her i håbet om at få opskriften serveret, må jeg skuffe dig. Den findes ganske enkelt ikke. Journalister og redaktioner er forskellige og har forskellige spilleregler.

Men du kan øge sandsynligheden for at nå igennem med din historie betragteligt, hvis du sætter dig ind i journalistens tankegang. Vil du vide mere om den sjove og udfordrende kamp for at komme igennem til medierne, er du velkommen til at ringe til mig på 31524290.