Jeg blev så glad den anden dag. En direktør i en mellemstor fynsk produktionsvirksomhed ringede til mig. For 24 år siden havde ham og konen startet firmaet op. De har i dag afdelinger i både Danmark og udlandet og kan bryste sig af flere flotte gazellekåringer.

Men det var ikke derfor han ringede.

Han havde derimod hørt, at vi skriver bøger. Og nu kunne han se, at det næste år var 25 års fødselsdag. Derfor syntes han egentlig, at deres historie fortjente at blive fortalt. For som han sagde: ”der er jo lang tid til vi bliver 50…”

Men som han også sagde: ”jeg ved ikke, om vi har nok til en bog, men det er jo også din opgave at finde ud af det.”

På sin egen rolige fynske facon var her en direktør, som tog sin egen historie alvorlig. Ikke at han vidste, om den var interessant, men han ville give historien et forsøg.

Flagrende fremtid

Jeg var begejstret. Langt de fleste virksomhedsledere har blikket rettet mod her og nu og mod fremtiden. Strategier, mål og visioner er orienteret mod de dage, som kommer. Fremtidsblikket er afgørende, da man skal være sikker på, at man er konkurrencedygtig i morgen.

Men du kan kigge langt skarpere og klarere på fremtiden, hvis du også har øje for din fortid, din historie!

Kender man sin historie og det, som man er gjort af, har man nemlig et solidt afsæt for at navigere i fremtiden.

Historien gør stærk

Når vi skriver bøger om virksomheder, organisationer – ja, eller fodboldklubber som Odense Boldklub, så er vi optaget af at finde de elementer i historien, som har været med til at skabe identiteten. Den identitet er betydningsfuld at kende for ledelse, medarbejdere, kunder og andre interessenter.

Tag for eksempel Odense Boldklub. Klubben befinder sig aktuelt i en resultatmæssig krise. Hvordan skal man overhovedet tro på en fremtid for en klub, som igen og igen – år efter år – leverer skuffende resultater? Hvis der kun er nutiden at forholde sig til, ser fremtiden mere end almindelig dyster ud.

I klubbens historie, der blev til bogen om De Stribede fra Fyn, står det imidlertid lysende klart, at klubben op til flere gange har været gennem svære perioder. Men OB er aldrig knækket. Hver gang er den kommet sejrrigt ud på den anden side. Med historiens bevidsthed kan både spillere, ledere og fans finde fornyet styrke og tro fremtiden.

Sådan er det i en fodboldklub. Sådan er det i en virksomhed. Derfor denne anbefaling: Tag din historie alvorligt!