Mindst en håndfuld gange i løbet af en arbejdsuge sker det, at jeg støder på begrebet ”Call to Action”. Jeg arbejder med tekstforfatning og strategisk kommunikation, og hvis der er noget, som mine kunder er optaget af, hvad enten vi taler webtekst, blogindlæg, nyhedsmail eller den klassiske brochure, så er det, hvad der får deres kunder til at skride fra ord til handling.

Call to Action.

Det lyder lidt som noget fra en militærøvelse, og det er faktisk heller ikke helt skævt at betragte begrebet med soldatens øjne. Sagen er, at hvis du klart kan definere missionen med din tekst – køb af dit produkt, opfordring til møde, tilmelding til dit nyhedsbrev, download af din e-bog osv. – så er du også tæt på at kunne definere dit Call to Action. Skåret ind til benet, så drejer det sig om i første omgang at kunne besvare spørgsmålet:

Hvad er det, jeg gerne vil have folk til at gøre, når de læser min tekst?

Det lyder simpelt, men Call to Action er på mange måder en delikat sag. Hvis du for eksempel satser på content marketing og ønsker at give dine kunder værdifuldt indhold og konkret viden, som klæder dem på til at foretage de rette køb, så kan det virke anmassende, hvis du ustandseligt opfordrer til, at de selvfølgelig skal købe hos dig. Det kan give den der ubehagelige følelse af, at ”nå, er det kun dét, det handler om”, som vi oplever, når vi får mistanke om skjulte bagtanker bag det, der ellers ligner en reel dagsorden. Omvendt er det vigtigt, at du tager ansvar for dit salg, hvis du står med et produkt, som kan løse en potentiel kundes udfordring.

Hvordan skaber du et godt Call to Action?

Der findes ikke noget standardsvar, men alligevel er der nogle råd, som jeg har oplevet fungerer godt. For det første skal dit Call to Action være synligt. Hvis du vil have folk til at besøge din webshop eller tilmelde dit nyhedsbrev, så placer eksempelvis tilmeldingslinket i en fremhævet boks. For det andet skal dit Call to Action være kort, præcist og have værdi for kunden – fx ”tilmeld dig vores nyhedsbrev og få en gratis e-bog”.

Vigtigst af alt, så starter et godt Call to Action med dig selv og med din evne til at træde over i din modtagers sted. Når du er i synk med din kundes virkelighed, så har du de bedste forudsætninger for at lave et velbalanceret Call to Action, der hverken er for aggressivt eller for hengemt.