For rigtig mange virksomhedsejere og direktører dukker der i virksomhedens jubilæumsår (for de forudseende et år eller to i forvejen) en tanke op: ”Måske skulle vi få samlet og fortalt vores historie?”

Det kan være en rigtig god idé. Men det tøvende spørgsmål bør efterfølges af et offensivt et af slagsen: Hvordan skaber vi en fortælling, som bliver et fremadrettet aktiv overfor medarbejdere, kunder og samarbejdspartnere?

Ikke en jubilæumsbog

Efterhånden har vi udformet flere bøger, som er udkommet i forbindelse med, at en virksomhed eller organisation fylder rundt. Aktuelt er vi i gang med en bog om en fynsk virksomhed, som skal blive klar til virksomhedens 25 års fødselsdag i juni.

Når vi starter på et sådant bogprojekt for en virksomhed, så gør vi det altid meget klart på det indledende møde, at vi ikke vil skrive en jubilæumsbog. Men vi vil hellere end gerne skrive en bog, som skal udkomme i anledning af et jubilæum.

SUFSidste år var vi i Asbjørn & Borberg med til at udgive en bog for Den Sociale Udviklingsfond. Anledningen var et jubilæum, men bogen blev meget mere end det.

Hvorfor denne skelnen? Fordi jubilæumsbogen lukker om sig selv. Den er interessant i det år, hvor jubilæet fejres, men derefter taber den aktualitet og værdi lige så hurtigt som den samler støv på reolen. En jubilæumsbog kommer meget nemt til at lugte af Gammel Dansk og alt for meget ”vi fejrer os selv”.

Men hvad så?

I stedet handler det om at se på, hvordan man kan bruge jubilæet som anledning til at få fortalt sin historie, så den bliver interessant og en styrkelse for virksomheden i mange år frem.

Den gode virksomhedsfortælling evner at samle historien op og bruge den aktivt, så historien bliver et styrkende element i nutiden og fremtiden.

Enhver virksomhed bærer på en stærk fortælling og nogle særlige kendetegn, som har været med til at skabe succesen. Spørgsmålet er, hvordan det bliver fortalt, så bogen bliver vedkommende her og nu for alle interessenter i og omkring virksomheden, og samtidig bliver en visionær platform, der både er pejlemærke for fremtiden og styrker brandingværdien.

Du er altid velkommen til at tage fat i mig, hvis du ønsker en uforpligtende snak om, hvordan din virksomheds historie bliver til en levende bog, som vil ruste jer til fremtiden.