Din historie kan være hamrende god, og din pressemeddelelse skarpt og præcist vinklet.

Alligevel kan du ende med at stå uden omtale. Det skete for mig for nylig. Jeg skulle i Jyllands-Posten med en historie, som jeg var helt sikker på, at vi havde fået skræddersyet til mediet. Jeg havde også fundet den helt rette journalist, mente jeg. Han havde før skrevet om lignende emner og var på den måde fortrolig med stofområdet.

Jeg ringede op og gjorde mig klar til en lynhurtig præsentation af historien. Samtidig forberedte jeg mig på, at jeg kunne ende med uforrettet sag. Journalister er ofte travle og svære at få fat i, og derfor kan det også ende med, at der i stedet skal sendes en mail afsted uden forudgående kontakt.

Men jeg havde heldet med mig. Der var hul igennem. Blot var det ikke den journalist, som jeg havde regnet med. Hans telefon blev taget af en af hans kolleger. Jeg kunne ikke dy mig og valgte at præsentere min historie. Det var en fejl. Han tændte ikke umiddelbart på den – men ville dog gerne se lidt på skrift og så melde tilbage.

Det blev et nej.

Fortsæt jagten

Jeg fik dog snakket med ham efterfølgende og blev enig med ham om, at jeg kunne prøve at gå til hans kollega, som jeg oprindelig havde tænkt. Nu er historien ved hans kollega, og jeg venter fortsat på svar på, om der er bid. Ventetiden har jeg for det meste lært at nyde. Et spændingens ventende kick. Andre gange er den røvirriterende, fordi utålmodigheden griber mig.

Jeg venter stadig med spændt tålmodighed…

Og så tjek lige mediets dagsorden

Et sidste godt råd for denne gang, når du skal vælge medie og journalist, som du målretter din historie til: Følg med i den aktuelle dagsorden i det eller de pågældende medier, som du forsøger at ramme.

I den forgangne uge har det eksempelvis ikke været den mest hensigtsmæssige uge at gå til medierne i det østjyske – med mindre du har haft en god og skæv vinkel knyttet op på Aarhus som europæisk kulturhovedstad 2017. Det betyder ikke, at det er umuligt at komme igennem med andre historier. Men i dagene op til den officielle åbning af den jyske kulturhovedstad er mediernes kræfter i det østjyske bare sat ind på denne begivenhed. I sådan en uge kan det eksempelvis være svært at trænge igennem med spændende nyheder fra produktionsvirksomheden eller nye socialøkonomiske initiativer i Viby.

Det er et større og omfattende arbejde at lave medieresearch, inden du bevæger dig mod journalisten med din gode historie. Men det er aldrig spildt arbejde.