Junglejuice, elefantbajere og det kreative sprog

Er der noget, som jeg tit oplever, at virksomhederne efterspørger, når de skal have skudt deres produkter ud over rampen, så er det en formidling, som er sprudlende og original.

Formlen er enkel: Kreativ kommunikation fænger, dét, der fænger, husker man, og det man husker, ender man måske med at købe.

Der er kort sagt al mulig god grund til at stræbe efter en god portion opfindsomhed og kreativitet, når du arbejder med tekstforfatning, som skal sælge. Men at opstille en metode for, hvordan du kommunikerer kreativt, er til gengæld en helt anden sag. Et ganske særligt forsøg bliver dog til stadighed ved at fascinere mig.

Bisociation

Da jeg var under uddannelse, læste jeg på et tidspunkt den mærkværdige bog ”The Act of Creation”, som er skrevet af den ungarske journalist og forfatter Arthur Koestler. I bogen præsenterer han det fantastiske begreb ”bisociation”, som – i modsætning til association – betegner en kreativ proces, hvor ord og tankerækker bringes sammen, selvom de kun i begrænset omfang har noget med hinanden at gøre.

Når den gamle komiker Jørgen Ryg, der godt kunne lide et par pilsnere i ny og næ, eksempelvis kaldte sin elefantbajer for “Junglejuice”, så var der tale om en bisociation, hvor forbindelsen ikke umiddelbart giver logisk mening, men alligevel viser sig at gøre det på snurrig vis.

Tartelet

Sjove slogans

Nogle af de sjoveste og mest originale slogans og overskrifter indeholder et element af bisociation, som gør, at teksten får et overraskelseselement, der får os til at standse op. For eksempel: “Køb fire vinterdæk eller skrid!” En af mine absolutte favoritter er sloganet til den årlige tarteletfestival i Odense: “Hvorfor tage det tungt, når du kan tartelet?!”

Hvad med din virksomhed og den kreative kommunikation? Kan du lave originale tekster, hvis mening består i, at de netop balancerer på kanten af det meningsløse?

Tør du?