Jeps, så er du i gang! Du har journalisten i røret. Og indledningen er god. Journalister tænder nemlig på gode historier. Det er det, som er deres brændstof, og som de hver eneste dag skal formidle.

Men herfra kan der udspille sig et hav af scenerier, som du sjældent er helt herre over. Lad os starte med det vellykkede af slagsen.

Journalisten: ”Ja tak, sig frem!”

Dig: ”I morgen foregår der et spændende arrangement i Odense, hvor en flok kokkeelever laver mad for hjemløse. De vil gerne servere en god oplevelse.”

Journalisten: ”Det lyder som en god historie. Kan du ikke sende mig nogle linjer om arrangementet, og så kigger vi lige nærmere på det.”

Voila! Nu er der meget kort vej til, at pennen kradses, og der er værdifuld omtale på vej for den pågældende uddannelsesinstitution.

Skærmbillede 2016-09-16 kl. 11.27.10

Eksemplet er hentet fra den skinbarlige virkelighed og min kollega, Peters, pressehenvendelse til diverse fynske medier for få dage siden.

Av, av, av …

Men indrømmet. Sådanne solstrålehistorier er så langt fra altid tilfældet, når du får en journalist i røret. Der er også den her:

Dig: ”Jeg vil bare lige høre, om du er interesseret i en god historie. Har du et minut?”

Journalisten: ”Nej, faktisk ikke, men send mig en mail.”

Uforrettet sag. Måske ærgrelse. Måske skuffelse over, at journalisten ikke havde tid, og måske endda lød affærdigende og arrogant. Her stod du og ville bare skabe en god relation og præsentere historien på forhånd.

Æd den

Mit bedste råd er at bide ærgrelsen i dig. Journalisten er meget sjældent en idiot, men er blot underlagt stramme deadlines og får dagligt mange henvendelser. Skriv venligt til ham eller hende og præsenter din historie med lige stor begejstring.

Spørgsmålet, som dukker op er naturligvis, om det betaler sig at ringe til journalisten, når du risikerer en kold afvisning. Svaret er ikke entydigt. Nogle journalister vil gerne ringes op, for andre er det en unødig forstyrrelse.

Det bedste du kan gøre er at få opbygget et netværk på de relevante redaktioner. Du skal finde ud af, hvilke journalister, der er interesserede i din virksomhed og det, som I laver. Og så skal du gennem kendskabet finde ud af, om det er en journalist, der værdsætter at få din stemme i røret eller få dine ord på mail.