Det er ikke alle, som er helt med på, hvad der menes, når man taler om en “pressemeddelelse”. “Hvor bliver artiklen så bragt?” eller “er det så dig, der skriver artiklen?” er der for eksempel nogen, der spørger, og blander på den måde to begreber sammen: pressemeddelelsen og artiklen.

Men det er faktisk en sammenblanding, som ikke er helt skæv alligevel.

Fra pressemeddelelse til artikel

En pressemeddelelse er nemlig en tekst – en meddelelse – som er bygget op på nogenlunde samme måde som en artikel i avisen. Pressemeddelelsen sender du til de journalister og medier, som kunne tænkes at være interesseret i din historie. Ved at bygge pressemeddelelsen journalistisk op – det vil sige som en lille artikel – har journalisten de bedste muligheder for at se, om det er en historie, der er værd at gå videre med. Og gør journalisten det, så har du mulighed for at få omtale, som i mange tilfælde er langt mere værd, end den du kan få gennem annoncer eller andre platforme, hvor du fortæller om din virksomhed eller jeres produkt. Det virker ganske enkelt mere troværdigt, når det er en journalist, som fortæller om, hvad du kan – uden brug af superlativer og luftige buzzwords – end når du selv giver dig i kast med en selvfed annoncetekst. På samme vis kan eksponeringen i mange tilfælde vise sig langt større end annoncen, fordi din historie måske begynder at vandre fra medie til medie.

Vejen til publicering

Dog er der aldrig nogen garanti for, at din pressemeddelelse – og forslag til historie – gribes af journalisten eller redaktøren. Men ved at bygge pressemeddelelsen med overskrift, citater og ikke mindst en klar vinkel har du gjort det bedste, du kan for at servere noget brugbart for journalisten. Du har skabt en god åbning for dialog. Men resten er op til ham eller hende. Det er en del af spillet.

Hos Asbjørn & Borberg har vi stor respekt for de journalister, som sidder og tager imod de pressemeddelelser, vi skriver og udsender på vegne af vores kunder. Vi vil ikke skrive pressemeddelelser, vi ikke selv tror på.

Lyder det helligt? Det er det ikke. Det er bare et godt råd. Vil du samarbejde med medierne og have god omtale, så kræver det, at du tænker på, hvad journalisten vil synes er en god historie, og ikke hvad du selv synes er en god historie:

  • Hvorfor er din historie relevant for journalistens læsere, lyttere, seere eller brugere?
  • Er du i stand til at give et fornuftigt bud på det, er det bare med at få skudt nogle pressemeddelelser ud over rampen. 

Her ser du et eksempel på en pressemeddelelse, som jeg har skrevet og en af de efterfølgende omtaler.

Da jeg i 2006 startede firma, var der folk, som sagde til mig, at pressemeddelelsen var ved at dø. Her ti år efter kan jeg konstatere, at pressemeddelelsen lever i bedste velgående. Den er et vigtigt redskab til at opnå øget synlighed i markedet og styrke din branding.

I sensommeren og efteråret kører vi i Asbjørn & Borberg en række gratis workshops, hvor vi ser nærmere på, hvordan man kan styrke sin branding gennem målrettet pressearbejde. Har du lyst til at komme med på et af holdene, så skriv til os her