Følger du egentlig med?

Hver dag tikker der 15-20 nyhedsmails og pressemeddelelser ind i min indbakke. De kommer fra ministerier, styrelser og brancheorganisationer, og emnerne vedrører alt lige fra nye tiltag i transportsektoren over de seneste politiske udmeldinger på uddannelsesområdet til erhvervs- og vækstnyheder fra regionerne.

”Tak for 20 liter henkogt kaffe!” tænker du måske umiddelbart.

Og ja, jeg er glad for min espressomaskine, som kan finde ud af at lave stærke koncentrater om morgenen. Men det er faktisk slet ikke så kedeligt, som det umiddelbart lyder. Jeg har selv opsøgt alle disse nyhedsbreve og pressetjenester. Kort og godt fordi jeg på mine kunders vegne søger at følge med i, hvad der rører sig, og hvad vi eventuelt skal rykke på med det samme i form af en målrettet presseindsats.

Den lokale vinkel

Et eksempel: En dag tikkede der en meddelelse ind, som handlede om, at antallet af praktikpladser på landets erhvervsskoler var gået tilbage. Det skulle snart vise sig at være noget nær den perfekte anledning til en god historie. Sagen var nemlig den, at en af vores faste kunder, en stor fynsk erhvervsskole, var gået frem på praktikpladsområdet.

Historien førte til flotte omtaler – fordi det var en hamrende god historie. Vi havde fået serveret nogle aktuelle landsdækkende tal, som vi kunne give en ny fynsk vinkel i form af en erhvervsskole med nogle konkrete bud på, hvordan der skaffes flere praktikpladser.
Skærmbillede 2016-10-15 kl. 08.58.47

Lav et radartjek

Du kan gøre præcis det samme. Lav et radartjek af samtlige de organisationer og aktører, som du og din virksomhed kan relatere til. Gå derefter ind og tilmeld dig de elektroniske nyhedsbreve, pressemeddelelser og nyhedsmails, der er relevante. Det gælder om at tænke bredt og kreativt. Er du dygtig, kan du snildt finde 8-10 organisationer og aktører, der på næsten daglig basis forsyner dig med nyheder og – ikke mindst – konkrete data og statistikker, som du måske kan tænke din virksomhed ind i.

For hvert eneste nyhed, du modtager, skal du spørge dig selv, om du har en god og relevant vinkel med afsæt i din virksomhed.

Du vil blive overrasket over, hvor ofte det rent faktisk er tilfældet…