Der findes et hav af teorier og modeller om kommunikation og tekstforfatning, og jeg skal ærligt tilstå, at jeg altid har haft svært ved at huske dem. Til gengæld har jeg altid haft let ved at huske de mere eller mindre hjemmestrikkede læresætninger og fyndord, som jeg er stødt på gennem årene. Det er tommelfingerregler, som er gode at have ved hånden (fik du den?), når man skal lave en annoncetekst, et salgsbrev, en hjemmesidetekst eller noget helt fjerde.

Da jeg for 10 år siden kastede mig ud i tilværelsen som selvstændig, kom jeg som noget af det første til at arbejde sammen med et par gamle reklamefolk. De havde arbejdet med reklamer i årtier, og de havde deres helt egne “fagudtryk”, som jeg fik banket ind i knolden, når jeg kom viftende med de teorier, jeg havde hørt om på universitetet. Da jeg engang udbredte mig om AIDA-modellen, en af de mest kendte kommunikationsmodeller, fik jeg pænt at vide, at hvis jeg ville høre opera, måtte det vente til efter arbejdet.

De kære reklamegubber havde nogle helt andre “teorier”, som jeg den dag i dag ofte strejfer, når jeg sidder med en tekstopgave. Ganske enkelt fordi de er nemme at huske, og selvfølgelig også fordi de indeholder visse klokkeklare pointer, som nogle gange svæver usynligt i store forkromede kommunikationsteorier.

Skærmbillede 2016-09-23 kl. 06.43.38

Hvis du er indrettet lidt ligesom mig – ikke at jeg ønsker det for dig – så er du velkommen til at skrive dig et par af dem bag øret.

• “Der er ikke nok pis på brættet” – sådan hvisker de gamle reklamefolk i mine ører, hvis jeg bliver lidt for pæn og artig (kedelig) i min kommunikation?
• “For meget P1” – det råbes der i mit indre, hvis min kommunikation er for omstændelig og ævlende.
• “Du kan ikke stange ål og gå på harejagt samtidig” – ja, jeg skal nok holde mig til ét budskab af gangen.
• “Behøver det at lugte af Gammel Dansk?” – denne er, har jeg fundet ud af, specielt god at notere sig, når man for eksempel laver jubilæumstekster!
• ”Lidt mere bebop” – det siger jeg til mig selv, når mine tekster ligesom med god jazz gerne må indeholde lidt rytme, lethed og et element af leg.

Der kan siges mange kloge ord om tekstforfatning, og jeg ville ikke være lærdommen fra de hellige haller på Campusvej i Odense foruden. Men ligesom med folkedans og fluefiskeri så er det ingen skade til at finde nogle gamle rotter i faget, som kan lære dig trinene, inden du giver dig i kast…

Her på kontoret overvejer vi på sigt at lave en lille gratis e-bog, hvor vi samler nogle af rotternes perler. Hvis du har nogle gode citater, kan du hjælpe projektet på vej ved at skrive til os!