Tilbage i 2008 sad Thorsten og jeg ved et af de store ovale mødeborde i det, der dengang hed Fionia Park – hjemmebane for Odense Boldklub. Overfor sad OB’s daværende administrerende direktør Kim Brink. På dagsordenen var et muligt bogprojekt om Fyns største fodboldklub, og Kim Brink var tydeligvis tændt på idéen.

”Hvad er OB?” spurgte han som noget af det første og fortsatte: ”Hvad er det, der gør OB til OB og ikke blot til en fynsk udgave af FCK eller Brøndby?”

Det nærliggende – men ikke videre begavede – svar var selvfølgelig de blå og hvide striber, som i over 100 år har prydet de fynske boldkunstnere. Men vi kunne godt fornemme på Kim Brink, at der var mere på spil i hans spørgsmål end blot klubdragter og logo. For os blev det en rejse og siden en øjenåbner for, hvilken værdi, der ligger gemt i en virksomheds historie.

Svarene findes i historien

Da vi begyndte at grave i OB’s historie, gik det langsomt op for os, at klubben havde haft nogle personligheder – i særdeleshed den tidligere landstræner Richard Møller Nielsen – der havde sat nogle klare aftryk og skabt en ånd, som på det nærmeste drev ned ad væggene i omklædningsrummene i Ådalen i Odense.

Det var dyder som ydmyghed, stærkt kollektiv og jernhård disciplin. Kort sagt: Svarene på Kim Brinks spørgsmål lå gemt i historien, og svarene var ikke blevet mindre vigtige med årene. Tværtimod så trådte de frem med en tydelig kraft og gav en pejling for fremtiden, som OB støtter sig til den dag i dag.

3 grunde til at virksomhedens historie er vigtig

Siden har Thorsten og jeg skrevet flere bøger, der med afsæt i historien søger at give virksomheder svar på, hvem de er, og hvilke grundtanker og kerneværdier de hviler på.

Lad mig nævne tre grunde, som virksomhederne selv oplever har betydning, når vi tager fat i deres historie:

  1. Enhver virksomhed og organisation er født og skabt af en idé. Når man graver i historien, finder man ofte ud af, at der i tidernes morgen er blevet formuleret nogle tanker om, hvordan virksomheden skulle drives, og hvilke grundlæggende værdier den skulle bygge på. Virksomheder, der evner at holde fast i kernen af deres historie, er ofte de virksomheder, der bedst formår at forankre en strategi, der er tydelig, troværdig og – ikke mindst – indeholder en klar retning. Det er de virksomheder, som er stærke, når der sker store forandringer på de indre eller ydre linjer.
  2. Historier styrker fællesskabet i virksomheden. I vores arbejde med virksomhedsbøger oplever vi gang på gang, at der vækkes en fornyet begejstring og stolthed blandt de medarbejdere og samarbejdspartnere, vi taler med. Mennesker kan simpelthen godt lide at føle sig som en del af en vigtig historie.
  3. Din virksomheds historie er et af dine vigtigste konkurrenceparatmetre. Hvorfor? Fordi det er her, du skiller dig ud. I modsætning til dit produkt, din service og dine priser, så kan konkurrenterne ikke kopiere din historie. Som forfatteren Anja Klemp Vilgaard rammende har sagt, så er historien unik, ”fordi den er summen af jeres kultur og værdier fra begyndelsen til nu.”

Hør om hele bog-pakken

Det dummeste, du kan gøre, er derfor at betragte historien som historie – altså som noget der var engang, og som ikke længere har relevans. Din virksomheds historie er et aktiv – hvis du bruger den aktivt.

Hvis du vil vide mere om, hvordan vi hos Asbjørn & Borberg arbejder med stærke virksomhedsfortællinger, der både gør jer og jeres omgivelser klogere på, hvem I var, og hvem I er, så tager vi gerne en snak, hvor vi præsenterer hele vores bog-pakke.