Det skal gøre ondt i rumpetten på en gråspurv

Det sker, at øjnene flakker hos mine kunder, når jeg i forbindelse med en presseindsats begynder at ævle løs om en god journalistisk vinkel.

”Hvad mener du lige med vinkel?” lyder det opklarende spørgsmål.

Blandt journalister, specielt de mere bedagede af slagsen, er der en kendt sætning, som lyder, at en god journalistisk historie skal være så skarpt vinklet, at den kan sparkes op i røven på en gråspurv – ja, undskyld mit franske, men det er faktisk ordlyden.

Ét budskab – én historie

Når du vinkler din historie, drejer det sig om at skære historien til, så budskabet træder så klart og tydeligt frem som overhovedet muligt. Du skal ikke både fortælle om pærer og bananer – med mindre du er frugthandler. Eller i jeres gode væksthistorie skal du ikke til at fortælle, at I i øvrigt også har lavet organisationsforandringer – med mindre forandringerne taler direkte ind i vækst-vinklen

Følg Per

Du skal hilse på en af vores kunder gennem mange år: Per Flensted, administrerende direktør i Dometic Denmark, som blandt andet forhandler udstyr til de af landets autoværksteder, der foretager servicetjek af din bils klimaanlæg.

Per kan så nemt som ingenting proppe alverdens produkter ind i de pressemeddelelser, som han løbende sender til forskellige fagblade, men han ved, at det er en rigtig dårlig idé at komme med for mange budskaber på én gang, fordi det går ud over vinklingen.

Skærmbillede 2016-10-28 kl. 07.39.36

Foto: Per Flensted, administrerende direktør, Dometic Denmark

”Det er faktisk en anden historie,” siger Per ofte som det naturligste, når han i drøftelserne af en historie, kommer til at tænke på endnu et af de produkter, han har stående på hylderne.

Glem ”i øvrigt…”

Mange års erfaring med pressen gør, at Per i dag ved, at han skal holde fokus på én historie af gangen.

Når han for eksempel har en historie, som handler om, at hans maskiner kan styrke effektiviteten og dermed indtjeningen i klimaværkstedet, så dur det ikke, hvis han samtidig forsøger at klemme et andet produkt ind i historien, hvor budskabet er, at produktet kan fjerne lugtgener i klimaanlægget. Det går ganske enkelt ud over vinklen.

Derfor er jeg også altid på vagt, når vores kunder siger ”i øvrigt synes jeg lige, at vi skal have med…” Her er de nemlig godt i gang med at ødelægge deres egen gode historie.

Så altså: Hvis din historie skal få en gråspurv til at gå på vingerne i en allerhelvedes fart, så skal du øve dig i to ting på én og samme tid:

  1. Fokusér på ét budskab
  2. Vær skarp på den målgruppe, du ønsker at nå ud til