For få dage siden havde jeg et møde med en af vores gode kunder, en sympatisk direktør for en fynsk it-virksomhed. Lad os kalde ham Ole.

Snakken var så interessant, at den har rumsteret i mig siden. Vi kredsede om noget essentielt. Ole har fået skabt en solid og velkørende it-virksomhed med gode og loyale kunder. I roligt tempo kommer der flere til, men samtidig vil Ole gerne skrue op for salget. De har potentiale til at vokse.

Problem: Ole hader at sælge!

Han kan se, at konkurrenterne er langt mere offensive og kan holde gode og lange salgstaler om deres løsninger. I sit stille sind ved Ole, at hans virksomhed måske leverer endnu bedre løsninger, men han kan ikke lide at råbe op om det. Han ved samtidig, at han er god til at sælge sine varer, når først han er på to-, tre- eller firemandshånd. Her føler han ikke, at det bliver anmassende salg.

Som mig selv

Når historien om Ole er interessant, så er det fordi Ole minder mig om mig selv.

Da jeg for 10 år siden startede op som freelancejournalist og kommunikationsmand, stod der ikke sælger på ryggen af mig. Jeg kom fra en blød teologisk verden, hvor man ikke solgte varer, men inviterede til lange snakke om Gud, Jesus, Helligånd og, hvad der ellers hører til i den teologiske pakke. Let og hurtigt salg – nej tak!

Det interessante er, at jeg ret hurtigt fandt ud af, at jeg faktisk elsker at sælge – og det selv om jeg ser mig selv som alt andet end sælger.

I min snak med Ole brugte jeg mig selv og mine personlige og faglige erfaringer som reference. Jeg fortalte Ole, at jeg heller ikke bryder mig om at levere prangende salgstaler, men jeg elsker at sælge.

Viden giver rodfæste

Hvordan det? Koden hedder viden. Når jeg retter henvendelse til en ny potentiel kunde eller går ud i marken med et af vores produkter, så bliver jeg utilpas, hvis jeg står og flagrer med offensive salgstaler. Men hvis jeg stiller mig på en platform – hvad enten det er i telefonsamtalen, ved kundemødet eller til en event – hvor jeg deler ud af Peters og min viden, så er jeg vild med at sælge.

Ole lyttede. Jeg fortalte ham om de mange kommunikationsplatforme, hvor han har mulighed for at dele ud af sin viden, og hvor han kan parkere salgskasketten. Vi var omkring nyhedsbrevet, klummer til aviser om it-sikkerhed og udviklingen af en blog.

Således ordene for nu. Er dette indlæg en salgstale eller videnformidling? Bedøm selv. Men i næste indlæg fra min hånd vover jeg pelsen og fortæller ret direkte om en af vores personlige successer. Her vil jeg indvie dig i, hvordan Peter og jeg lykkedes med en succesfuld strategi, hvor vores sportsskadebog gennem vores videnformidling (og lidt offensive salgsfremstød) har ført til omtale på masser af relevante medieplatforme.

Vil du inden da have en snak om, hvordan din viden gennem god kommunikation kan blive til værdifuldt salg, er du altid velkommen til at ringe til mig på: 3152 4290.