Hvis du er i tvivl om, om du har et produkt eller en ydelse, som kan gøres til en medierelevant historie, så er det en god idé at kigge journalisterne over skuldrene.

Når journalister skal overveje, om noget er en god historie, er der nemlig nogle fixpunkter, som journalisterne har fået banket så solidt ind på rygraden, at det populært hedder sig, at “journalistik baserer sig på fire grundregler – men desværre er der ingen, som kan huske dem.”

Helt sandt er det ikke.

Når nyheder fødes

Journalister taler gerne langt og længe om de “journalistiske væsentlighedskriterier” eller “nyhedskriterier” – et par lidt gumpetunge betegnelser for en faggruppe, som ellers bryster sig af helst at sige tingene så mundret som muligt. Egentlig handler det om helt almindelig hverdagspsykologi – nemlig hvad er det, der afgør, om vi synes, noget er interessant at høre mere om.

Journalistikkens nyhedskriterier derimod tager afsæt i, hvad der får os til at standse op – hvad der skal til for at fange vores opmærksomhed. De journalistiske nyhedskriterier er derfor værd at holde sig for øje, hvis du har et produkt eller en nyhed, som du gerne vil have eksponeret.

Skåret ind til benet handler det om:

  • Væsentlighed
  • Identifikation
  • Sensation/overraskelse
  • Aktualitet
  • Konflikt

På vej til bussen-øvelse

Jeg lærte engang en lille øvelse, som vi kan kalde ‘stoppestedsøvelsen’. Den går i al sin enkelthed ud på, at du forestiller dig, at du møder en god ven på vej til busstoppestedet. Du har en god historie, du gerne vil nå at fortælle, men du har ikke lang tid, for i det fjerne kommer bussen, som du skal med.

Hvordan fortæller du din historie på de få sekunder, du har til rådighed?

Det interessante er her, at du nærmest instinktivt kommer til at gribe ud efter de journalistiske nyhedskriterier. Det vil sige, at du fortæller det, som enten er mest aktuelt, overraskende, væsentligt, konfliktfyldt eller lettest for din ven at identificere sig med.

Brug nyhedskriterierne aktivt 

Hvis du overvejer at begynde at arbejde med pressen i din markedsføring, så er det en rigtig god idé at stifte nærmere bekendtskab med de journalistiske nyhedskriterier. Gør du det, bliver du bedre til at vurdere, om du har et produkt eller en ydelse, som kan gøres til en god historie.

Er du interesseret i en uforpligtende snak om din virksomheds gode historier, så er det her telefonnummer hverken uvæsentligt eller uaktuelt: 2219 8945.